Sent kvällsinlägg....som vanligt

God kväll på er! Lika sent som vanligt... 
 
Denna kvällen blev inte riktigt som jag hade planerat. Eller ja, hela dagen har vart lite upp och ned. Först riger brorsan och berättar att ambulansen hämtade mamma vid 6 imorse och att hon nu är på akuten. Troligen på grund av gallstenen. Så det medförde att en var lite disträ tills en fick uppdatering om hur det hade gått. Utan att gå in på detaljer så ligger hon kvar på sjukhuset, men jag måste säga att vården är helt åt skogen. På många plan, men vi lämnar det där.
 
Tanken var ju att komma hem, byta om, linda Frost, lasta och fara iväg och rida. Så blev det inte!
 
När jag kom hem så är gården tom, så jag ringer sambon och frågar om de har stängt in sig i stallet, det lös nämligen där inne.  Det hade de dock inte gjort, utan han var ute och letade efter Lyra som hade försvunnit.
Jag tänkte att hon nu åter hade sprungit iväg efter något vilt och var ute i sommarhagarna, så jag gick in och bytte om. Så hör jag henne gny och skälla, så som hon gör när hon är ute och vi är inne, det vill säga "släpp in mig". Första tanken var då att sambon hade hittat henne och att de var tillbaka, så jag bytte om i goda ro, men insåg snart att hunden fortsätter gny och jag hör ingen annan ute. Jag ringer till sambon och undrar om han har hittat Lyra, för det har jag säger jag. Jag tror att hon har krupit in under trappan. I samma stund som jag tänker och säger det så kommer jag på - "varför hörde hon inte av sig när jag kom då?". Så jag slänger på mig kläderna och ger mig ut, tänker att något är fel. Jag tittar in under trappan - ingen Lyra. Ropar och hon svarar, det lät som om det kom från dammen och jag hinner tänka att hon måste ha ramlat ned, eller kanske sitter fast på andra sidan. På vägen dit så skymtar jag henne utanför grinden! UTANFÖR grinden! Där står hon, i mitten av grinden, mellan den och min bil som jag lät stå utanför, och vill komma in.
 
Att hon stod utanför grinden innebar att han hade sprungit iväg över gärdena, till grannen och den vägen tagit sig ut på E20 och sedan följt viltstängslet hem. Troligen var hon där ute och såg mig komma körandes och då rusat efter.
Så obehagligt! Inte att hon följt efter bilen utan att hon var ute på E20. Denna gången gick det bra - tur nog!
 
Så nu har båda hundarna varit ute på E20...en grannes dotter hittade Shiva i en korsning norr om gården för kanske 1 år sedan. Nu tog sig Lyra ut på samma korsning, antar jag.
 
Vi, de, har haft en enorm tur att ingen av dem blev påkörda.
 
Detta medförde att vi inte kom iväg med Frost eftersom klockan hann bli allt för mycket vilket skulle leda till att det hade blivit för sent för att åka iväg och rida när hästen väl skulle vara i ordning. Så vi fick planera om och beslutade att inte gå på morgondagens styrelsemöte eftersom Frost måste ridas.
 
Nu blir det natten! Det är en dag imorgon med...
 
 
Allmänt | |
Upp