Mycket nu...

Hej på er!


Long time no see som det kallas!

Vad har hänt här senaste veckan?

Jo, vi har byggt på vår nya veranda, vårt sovrum och tränat Frost. Och så jobbat förstås. Låter inte som så mycket men det är stora projekt som tar tid. Har även tagit mig tid att träna lite med Lyra, en av hundarna, kom jag på. Det var uppskattat av henne och hon visade hur hon har blivit än lydigare av sig själv. Kanske ett sätt att säga "Matte, jag vill träna mer". Haha!

I torsdags var Mia Kleen här och gick igenom Frost. I vanliga fall brukar jag använda mig av Charlotta Lindgren, men nu fanns det inga lediga tider förrän 19 juni (!?!) och det kändes lite väl långt så jag bad MD Kleen att titta på honom istället. Mer om det i ett annat inlägg.

Det ledde till att Frost vilade torsdag och fredag. Igår var vi iväg och joggade lite. Planen var att rida igenom passet lugnt och enkelt, och undvika att han spänner sig i något läge. Tänker att hans ska få en chans att bibehålla "den kropp" som han har fått efter behandlingen. Det är så lätt att de faller tillbaka där de är vana och starka annars.

Det var dock lättare sagt än gjort när hästarna på gården där vi hyr paddock hade bytt hage. Haha, ja det låter inte så dramatiskt men för Frost var det en katastrof. Dessutom var portarna till hinderförrådet öppna. Gud så läskigt!... ja Frost är lite fjantig. Problemet här är att han spänner sig och går in i sig själv, huvudet domineras helt av det runtomkring. Han gör det jag ber om men helt frånvarande och kvalitén blir därefter. Just detta som vi behöver träna på för att kunna prestera på tävling sen. Framridningen är min mardröm med Frost. Eller när tävlingsbanan är bredvid eller i synhåll från framridningen. Min häst har kontrollbehov utan dess like.

Nåväl! Jag red på lugnt och metodiskt med mängder av övergångar för att få hans uppmärksamhet. När han vände uppmärksamheten mot mig och slappnade av så var han riktigt fin. Mias arbete hade helt klart hjälp och Frost var i princip lika fin i båda sidorna. Tror att jag red 30-40 minuter allt som allt och Frost var helt slut. Inte för att det var ansträngande arbete men i kombination med allt runtomkring så tog det hårt 🤣🙈.


Allmänt | |
Upp