Träning och vila

Nu är det snart dags att komma igång med Frost igen. Han jobbade så otroligt bra efter igångsättningen efter min fotledsfraktur. 


Bortsett från att han hade tappat muskler och kondition så var det som om jag tog upp tyglarna och ridningen där jag lade ned dem när jag skadade mig. Helt enastående. Vilken häst jag har!?! I somras vaknade han verkligen till liv och visade just det som jag hela tiden har känt finns i honom. Så lydig, så ambitiös och så oroligt mycket energi! 

Så i vart fall, efter 1,5 månad så var han väl förtjänt av en liten vila, därför fick han 1,5 vecka ledigt för återhämtning.

Jag tänker att det alltid är bra med en till två veckors vila efter igångsättningen, innan man drar igång riktig träning igen. Från en lång viloperiod till arbete är en tuff process för kroppen. Så en kort vila just när hästen kommit igång tycker jag är perfekt. 

Jag lägger in dessa korta vilor mellan alla delmål i träningen. Hästarna får en nytändning och muskler, leder och huvudet får återhämta sig. 

Vi sliter på hästarna så varför inte försöka minimera onödigt slitage?!


Allmänt | |
#1 - - Ellen - tävlingsryttare:

Snygg häst!

Svar: Tackar ☺️
Morcrában Dressage

Upp