Frosts utveckling

Det var verklgen längesedan jag uppdaterade er - sorry för det!
Tyvärr snurrar livet på väldigt fort och mycket ska hinnas med på kort tid. Men men - skärpning på mig!
 
Något som gör mig riktigt glad och fylld av energi är att Frost har utvecklats enormt. Han har gått från hästen som man i regel måste "mana fram" till att jag idag sitter och emellanåt nästan får hålla tillbaka. Helt fantastiskt!
 
Att hålla tillbaka Frost handlar dock inte om en häst som ångar på för kund och fosterland, utan snarare en häst som vill så mycket att han, om jag inte hållder tillbaka honom, gör mer än vad han klarar av i dagsläget. Ambitiös helt enkelt!
 
Ett stort pluspoäng är att han redan nu, fem år gammal men utbildningsmässigt som en fyra åring, tydligt väntar på mig och mina signaler. Han är otroligt reglerbar men flera växlar som jag kan växla mellan med små hjälper. Han kommer tillbaka genom att jag bara fäller fram bäckenet lite och han ökar genom att jag fäller bak bäckenet och lägger på en lätt skänkel. Vill jag samla upp honom lite, be om längre men högre kliv så kan jag göra det också med små enkla hjälper så som att sitta till lite, lägga om skänklarna och krama lite på tygeln. Fantastiska häst!
 
Till vår nackdel har vi dock att han efter bukmuskel sträckningen och med sin stora, 180cm, kropp kan ha det lite svårt att kordinera hela kroppen. Detta märks främst när vi går från rakt till böjt spår och främst i vänster varv då han behöver länga yttersidan - högersidan - och där blödningen i sidobukmuskeln på höger sida gjorde ont.
Detta har jag dock lagt upp ett system för, under uppvärmningen, som jag håller mig till varje ridpass. Systemet finns dessutom i två varianter beroende på dagsform.
 
Första delmålet är att träna honom här hemma en vecka till och förhoppningsvis stabilisera upp honom lite till under den tiden samt återuppta sidvärtes arbete. För att veckan därpå boka veckoträningarna igen.
 
Årets mål, om allt går vägen och vi slipper skador, är att rida LB och LA i höst. Till vintern är målet att träna för att under nästa vår rida MSVC.
 
Men ett ridpass i taget!
 
Har tyvärr inga nya bilder på min skatt, så ni får hålla till godo med ett en gammal bild.
 
 
Allmänt | |
Upp