Kallt ridpass i ridhuset

God kväll på er!
 
Är det bara jag eller har det varit sjukt kallt de senaste dygnen?
Minusgrader, fuktig luft och vind är ingen bra kombination, det blir verkligen iskallt. Så pass att det gör ont att gå i motvind
 
Imorgon jobbar jag hemifrån eftersom vi ska iväg med Frost till equiterapeuten klockan 13. Så jag kör ett delat pass, 6 - 11,30 och 15 - 18 tänkte jag. Då hinner jag äta lunch och göra i ordning Frost för avresa, likaså behöver vi inte stressa om det tar lite extra tid.
 
Dagens ridpass gick bra men jag tyckte att Frost var rätt styv idag, min misstanke är att det beror på två dagars vila i detta isiga väder. Det är inte första gången det väder, vila och stelhet sammanträffar och var för sig har inte påverkat tidigare. Därav misstänker jag att kombinationen inte är bra för Frost, med det sagt så är beslut fattat att han inte ska vila när det är så kallt.
 
Infaller en vilodag på en isig dag så får han gå på lina eller joggas lätt istället. En får inte glömma att djur tenderar till att spara energi när det är kallt och det gör man bäst genom att bli inaktiv. Vilket jag även har sett att våra hästar blir, de rör sig så mycket mer när det är varmare eller i alla fall uplevs varmare. Då springer de och leker, dessa dagar har de istället mest stått inne i lösdriften eller i direkt anslutning och hängt. Hur jag vet det? Ja dels har jag studerat dem och sedan syns det tydligt på var de bajsar samt hur de har rört sig.
 
Åter till dagens ridpass.
Idag checkade jag av det som vi har arbetat med de senaste två veckorna, så som att rida riktigt rakt och jämnt på kvartslinjen, medellinjen och diagonalen samt att Frost ska sätta in-under sig än mer. När det kommer till att rida rakt så börjar det bli riktigt bra, Frost börjar arbeta mer och mer jämnt med alla sina ben och framförallt höger bak som gärna sackar lite, med det så börjar han sätta under sig mer och mer och det är ju klart, det blir så mycket enklare när båda bakbenen bär lika mycket
 
Nu får jag avsluta här och gå och lägga mig, ögonen går i kors och jag somnar snart vid datorn.
Natti!!
 
 
Allmänt | |
#1 - - Ellen - tävlingsryttare:

Ser alltid så himla trevligt ut!

Svar: Tack så mycket ☺
Morcrában Dressage

Upp