Påsk

Det känns som om det är söndag idag eftersom vi var lediga igår, men så kommer man på att det bara är lördag och att det är två lediga dagar kvar - så skönt!


Igår var mina föräldrar här. Far hjälpte sambon med att mura väggen mellan blivande duschspiltan och gången mellan stalldelarna. Det gjorde de med tegelstenar som vi fick över när vi grävde upp golvet i stallet för att få högre takhöjd. 

Tegelväggen blev så fin! Det kommer verkligen göra det där lilla extra i stallet - så snyggt! Ovan tegeldelen på väggen kommer vi sätta lamellglas så att man dels ser ut från spolspiltan till andra sidan, där hästar skötselspiltor kommer finnas dels så blir stallet mycket ljusare om man undviker fullhöga väggar så mycket det går. 

Åh vad jag längtar tills stallet står klart - kommer kännas så lyxigt! 

För att inte störa dem i murandet så bestämde jag mig för att endast longera Frost igår. Så för att göra longeringen lite roligare och lite annorlunda så lade jag ut fyra cavaletti som var upphöjda på varannan sida. De fick han sedan jobba över i en friare, längre och djupare form. Hade gramanen lös för att endast rama in lite men utan att spänna in. 

Frost visade på att man både kan trava superfint över cavalettin men även hoppa studs i galopp på travdistans. 

Fråga mig inte hur den stora 182cm hästen fick plats med sina galoppstuds på den lilla ytan mellan bommarna men Frost kan. Men bra träning var det helt klart.

Idag då? 

Ja, efter att ha gjort morgonstallet så ställde jag upp transporten och lastade Katalina. 
 Hon har ju inte åkt transport på snart två år. Även om vi provlastade henne inför fölvisningen i augusti, så fick hon åka hästbil på både fölvisning och fölchampionat. Kändes säkrare så för fölet. 

Så idag fick hon kliva på transporten och det var inga större problem. Givetvis var hon lite fundersam och osäker men det löste jag. Hon fick kliva på både brett och smalt. 

Efter det fick hon springa lite över cavalettin och därefter betade jag henne för hand. Bra belöning för en superfin insats men även nyttigt för brunsten.

Nu har vi ätit lunch och jag ska ge mig ut för att longera Rory innan vi ska ge oss iväg med Frost för ett ridpass.

Ikväll ska vi till mina föräldrar på påskmiddag. 

Hörs!


Allmänt | |
Upp