Bryter tystnaden

Hej på er!
 
Idag är min andra semesterdag, vilket är så galet skönt så det finns inte.
Lyckligast är nog ändå hundarna och i andra hand katterna, de gillar att ha sina människor hemma hela dagarna.
 
Här på gården går dagarna som vanligt, mycket fort, framförallt de dagar då vi båda arbetar 1 timme bort, det blir inte mycket tid över att göra ALLT annat på.
 
Nåväl, sovrummer är i princip färdigt. Det som saknas är glasdörren som ska upp mellan sovrummet och walk-in-closet. Den behöver sambon skära till så snart leveransen av rätt glas och fästen har kommit. I lördags var vi på IKEA hela dagen och letade efter lämplig garderobsinredning, till slut fick vi vara lite fyndiga och hittade det vi behövde på andra avdelningar än garderobsavdelningen. Kommer bli toppen när det är klart!
 
Som sagt, bara den där dörren som saknas för att få göra helt färdigt. I helgen kommer sedan mina föräldrar och levereras en säng till gästrummet. Mina föräldrar ska göra om hemma hos sig och mor ville då ha en 160 säng, vilket innebar att deras relativt nya och fortfarande superfräscha 180 säng blev över. Istället för att sälja den frågade de om vi ville ha den till gästrummet. Klart vi ville! Dessutom i det stora hela så betyder det egentligen att de behåller sin gamla säng och köper en ny, eftersom gästrummet mer eller mindre kommer att vara mina föräldrars sovrum. Tanken är att de ska vara här mer nu när de har ett eget rum och en riktig säng att sova i.
Mor trivs bäst på landet där hon kan greja och pyssla så mycket hon orkar och vi behöver all hjälp vi kan få med hus och gård. Även min far trivs bra med friheten med egen tomt, även om han inte villigt erkänner det.
Nu kommer ju inte de flytta hit, även om det är min sambos högsta önskan, men de kommer troligen vara här mycket mer och så ofta de bara kan. Alla kommer bli lyckligare och gladare.
 
Igår påbörjade vi semesterarbetet - fortsatt stallbygge. Nu SKA ena stalldelen bli klar. Sambon har fått höra det sedan jag kom hem från Enköping om hur han hade lovat att stalldelen skulle stå klar hösten 2014 och är idag, 2017 fortfarande inte färdigt. Varje vinter har han fått lyssna till mina klagomål över att tvingas gå i skitvädret och och slita i storm, regn och snöoväder med alla stora portar och så vidare. Allt stallarbete har tagit dubbelt om inte trippelt så lång tid som det borde göra, när det blåster 10-20 m/s och ofta med regn eller snö i kombination. Så nu är det satt, att stalldelen ska bli klar till hösten. Så igår röjde vi ur en del av logen, där sadelkammare och foderkammare ska byggas, körde två vändor till tippen med hästtransporten och beställde en container för allt småkrafs och annat skit som låg i botten. Containern kom vid 8,30 idag och sambon håller just nu på att köra med traktorn och skopa upp all skit som är kvar i den ladudelen och tippar det i containern. Ragnsells kommer sedan och hämtar containern, eventuellt ber vi dem ta med en till och byta.
 
Nu måste jag gå ut och hjälpa till lite.
 
Under nästa paus i arbetet ska jag berätta hur det har gått med Frost.
 
Hörs senare!
 
 
Allmänt | |
Upp