Dressyrträning på en söndag

Ja, som jag beskrev igår så var det att gå upp tidigt som gällde idag. Kan säga att jag var glad över att ha putsat upp Frost och packat påsen igår. Det gjorde morgonen betydligt enklare och snabbare. Utrustningen var bara att ställa in i transporten och Frost behövde bara lite finputsning. Hovarna rena och redo för olja, svansen var sprayad och enkel att borsta och rykten var klar förutom det sedervanliga för att få till den sista touchen för glans och stimmuli.
 
När vi kom fram höll de på att ta ut de första två hästarna i hagen, de var lite sena igång så Anneli sa att träningen skulle bli sen några minuter. Perfekt! För oss, då kunde jag skritta fram extra länge samt att vi kunde sadla Frost i ridhuset. Det öste ned hagel, snö och regn om vartannat - galet!
 
Eftersom hästarna precis höll på att släppas ut så var de helt vilda när de kom ut i sina hagar, detta hörde givetvis Frost, hur de flög omkring i sina hagar. Frost som inte hade varit ute och rastats idag blev totalt till sig och något okontaktbar. Så för att ha någon form att möjlighet att ta kontakt med honom fick jag ta på gramanen när jag skulle värma upp honom. Efter att jag hade ridit i cirka 15 minuter så slappnade han av tillräckligt mycket och att kunna skritta ordentligt och trava och galoppera rund, fin och mjuk. När det sedan var dags att börja träningen så tog jag av både gramanen och ridtäcket.
 
Dagens träning kändes riktigt bra! Vi hade gjort vår "läxa" väl och Frost var betydligt rakare och mer balanserad. Anneli tyckte att det var stor skillnad på honom på bara en vecka, och tyckte att han var superfin. "Hade han bara varit två storlekar mindre så hade jag gärna tagit honom...". Det är alltid roligt att höra när andra också uppskattar ens hästar. Blir en bekräftelse på att hästen faktiskt är fin och inte något som man själv går och tycker för att man är partisk, hehe, även om det i mitt fall oftast är så att jag alltid är mer kritisk till mina egna hästar, precis som jag är mer kritisk gentemot mig själv än andra och deras hästar.
 
Idag jobbade vi mer på att få honom att jobba än jämnare och rundare i formen, komma än mer i balans samt att verkligen gå fram ordentligt i galoppen och verkligen komma in-under sig ordentligt. Just det här med att verkligen komma ordentligt in-under sig är något som Frost tycker är väldigt tungt, men så som han gör framsteg så kommer det inte att vara ett så stort problem länge till. Det enda som kan komma att störa lite är att ridhuset vi åker till bara är 20*40, vilket inte blir många rejäla galoppsprång innan det är dags att svänga. Det är lite olyckligt!
 
Summa av det hela är att jag är mycket nöjd med träningen och Anneli var också riktigt glad och nöjd! Hon verkar även vara lite fascinerad över att han är så otroligt lydig och verkligen alltid försöker göra det man ber om. Eller mer korrekt, han gör alltid allt man ber om så gott han kan. Hur fantastskt är inte det som egenskap på en blivande 6 åring?
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp