Lördag

Hej på er!
 
Denna lördagen har jag faktiskt tagit helg, en lördag utan måsten mer än att Frost ska ridas även om jag funderar på att bara longera honom här hemma idag. INte för att jag inte orkar åka iväg och rida, det gör jag gärna, men jag har en känsla av att min sambo skulle uppskatta att inte behöva åka iväg. Han har nämligen haft otur idag.
 
Han hade två hästar att sko idag, den första hästen har varit sjuk med feber och isolerades i slutet på december. Ägaren hade inte sagt något om det till sambon förrän han körde in på gården, så han förklarade att han inte skor sjuka hästar, vände och åkte därifrån. Nu ringde hon igen, kunden, och bokade en tid eftersom hästen var frisk. Så han åkte dit.
 
När han skor hästen så får han mer information om att hästen hade en fökylning men att han kom tillbaka från isolationen för någon vecka sedan. Problemet är att hästen har rester av något som liknar en böld mellan ganascherna. Som ni förstår så blir sambon bra upprörd över detta och att hon inte har påtalat det och inte heller kan förklara om hur sanering har gått till eller om provtagning var gjord.
 
Detta medför att han ringer mig när han sitter i bilen och ber mig packettera in nya kläder och skor åt honom, samt göra upp desifikationsmedel i dunkar och ställa utanför grindarna till gården. Han ska nämligen plocka upp det och åka iväg för att sanera sig själv, bilen, skoningssläpet och alla verktyg - verkligen rubbet!
 
Vi vill inte ta några som helst risker med våra hästar och inte heller vill han ta risker att smitta andras. Han hade dessutom fler hästar att sko, som han fick flytta fram. Hans lördag blev rätt så förstörd av detta kan jag säga, och i och med förseningen så blev även min det.
 
Sådan här stör mig. Om man har en så pass sjuk häst att man väljer att isolera den på annan plats så bör ju både provtagning göras och alla andra säkerhetsåtgärder. Och framförallt tala om allt för hovslagaren exempelvis. Hade sambon vetat detta så hade han inte åkt och skott hästen, för att inte förlora en halvdag på sanering eller att riskera våra hästar, därbland Dreamcatcher som bara är 8 månader.
 
Varför tar man inte ansvar för eventuella smittor?!.....
 
Nej, nu ska jag dricka upp min chai-latte och sedan gå ut och göra middagstallet. Så ska jag klura på hur jag gör med Frost idag.
 
 
Allmänt | |
Upp