Söndag

Godmorgon!
 
Just nu sitter jag och lyssnar på ridpodden med en kopp kaffe. Morgonstallet är gjort och frukst är intagen, så nu tar jag lite "söndagsmorgon" och bara njuter för en stund. Innan resten av stallet ska göras, dessutom tänkte jag ta tag i och börja mocka lösdriftshagarna. Något som skulle behöva göras dagligen, men hinns tyvärr inte med. Hittills har många helger tyvärr gått till annat också så inte heller då har jag fått mockat hagarna. Starka vindar, regn och snö gör ju mockningen mindre effektiv men denna helger är perfekt för det.
 
Idag är det dags för Frost att få gå första riktiga ridpasset efter behandlingen av Charlotta. Igår var vi bara iväg och joggade och Frost kändes helt fantastiskt!
 
Till en början var Frost helt ofokuserad eftersom det gick en skimmel i ridhuset, Frosts akilleshäl är verkligen andra hästar. Han är fortfarande så grön när det kommer till att ha andra hästar runt sig och det visar sig i att han blir oerhört spänd och ofokuserad. Det är en otroligt nyfiken häst och han vill så gärna hälsa på alla.
Så till en början var han styv och i en annan värld, ju mer jag red destå bättre fokuserade han på mig och i slutet av uppvärmningen så var han fantastiskt fin. Mjuk, elastisk och följsam.
 
Det märkes tydligt att behandlingen har gjort mycket, han rundade sig mer från start och var betydligt mer elastisk och genom kroppen. Riktigt härligt! Nu blev det så tydligt vilka signaler jag ska lyssna till för när det är dags för att boka en behandling. Det är så onödigt att tänka att man ska rida ut allt, det blir onödigt slitage på hästen men också bortkastad träning.
 
Jag joggade honom ordentligt i galopp med tempoväxlingar och lite lekande med skänkelvikning i galopp, absolut inte rena skänkelvikningar utan bara lite lekande och smygande utan större ansträngning. Därefter joggade jag honom lite i trav och bara kände igenom honom i tempoväxlingar och checkade av skänkelvikningarna. Jag testade även att växla i formen och samlingen innan jag lade honom på en åtta i galopp där vi lekte med enkla byten på olika ställen. Att jag lade dem på olika ställen var både för att han inte ska förekomma mig men även för att inte sätte något större krav på honom utan lekande att det blir där det blir bara det blir korrekt. Under hela passet så gick han rund och fin och frustade djupt och avslappnat - en fantastisk känsla när hästen är så nöjd under hela passet.
 
Nej, nu blir det ridpodden i öronen och att göra färdigt stallet!
 
 
Allmänt | |
#1 - - Ellen - tävlingsryttare:

Vilket snyggt täcke!

Svar: Det är Shires Typhoon Wug (halvhals) - supertäcke!
Morcrában Dressage

Upp