Bättre sent än aldrig

Hej på er!
 
Det blir ett sent inlägg, men jag tänkte att det är roligare än inget alls, eller vad säger ni?
 
Idag jobbade jag enligt det vi gjorde på träningen i lördags, genom att fokusera på att rida Frost helt rakt. Vilket är lättare sagt än gjort att göra perfekt raka linjer med en perfekt rak häst, men det är så otroligt nyttigt och bra att börja med det så tidigt det bara går.
 
I slutet fick vi till ett par riktigt raka och fina linjer och där Frost var rak. Som Anneli sa, "Du får helt enkelt bara lära dig hur det känns när han är rak, även om det då känns snett." och så är det verkligen. Så länge hästarna, och/eller en själv, är oliksidig så upplever man det som om hästen går snett och/eller att en själv sitter snett när hästen/en egentligen är rak. En får lära sig hur varje häst känns när den är rak till dess att det sitter i ryggmärgen och hästen blir jämn. Där upplever man inte snedheten längre.
 
Dagens skänkelvikningar satt också som ett smäck, från första steget. Till och med undan vänster skänkel, vilken brukar kräva massor med stöd - men inte idag, idag flöt de från första till sista steget undan båda skänklarna.
 
I slutet av passet passade jag på att galoppera över cavalettibommen som stod framme. Något som var väldigt nyttigt för Frost. Dels tvingar det honom att lyfta på benen bättre men även att verkligen runda ryggen. I vanliga fall brukar jag rida hästarna över cavaletti men Frost började för en tid sedan att stanna och trampa runt på bommar oh sockerbitar. Någon form av fixidé som han fick, helt besatt! Så för att inte ha sönder någon annans bommar och riskera skador på Frost så har vi låtit bommar vara. Men nu är det dags för veckovis cavaletti igen! Älska!
 
Idag blev det inget filmande eller fotograferande, men jag hittade en gammal bild från i somras strax innan jag skadade mig.
 
 
 
Allmänt | |
Upp