Ljuva sommardagar...

Det har verkligen varit sommar de senaste veckorna för även om det har regnat så har det varit varmt och sol emellan regndagarna. När till och med jag som blir som en blöt katt av regn inte stör mig på regnet - då vet man att det är sommar. Haha
 
De senaste veckorna har varit intensiva, vårat liv är intensivt överlag även om det oftast inte är på det positiva sättet, men nu har det varit det av bättre anledning. Vi har ju som jag tidigare har berättat jobbat rätt mycket med renoveringarna på i huset. De renoveringarna börjar närma sig slutet även om husets renoveringar i sin storhet är långt ifrån klara så är delmoment ett snart klart. Det innebär att nästa fokus ligger på att ena stalldelen ska byggas och i sommar ska den stalldelen bli färdig. Ja ni läste rätt FÄRDIG! Pengarna finns på kontot och tiden är inne.
 
Som jag har längtat! Stallet skulle ju har blivit gjort 2014, men så blev sambon krasslig och det sköts upp. 2015 var jag iväg och jobbade i Enköping, sambon blev ensam kvar med djuren och gården vilket ledde till att det inte fanns tid att bygga. När jag kom hem drog cirkusen med Trafikverket och E20 utbyggnaden igång, vilket ledde till att 2016 blev ett år i dvala då vi inte visste om de skulle lösa ut oss från gården, flytta vårat hus eller vad som skulle ske men vi trodde att vi skulle få besked. Besked som aldrig kom, fortfarande är de lite flytande..."Är det säkert att ni inte vill bygga ett nytt hus?...Nej ni behöver inte flytta....men vi vet inte hur vi ska åtgärda kraven med er bostad"...
 
2017 har vi kommit fram till att vi inte kan vänta mer på att Trafikverket ska bestämma sig. Så vi började renovera huset. När första etappen snart är klar så är det dags för stallet. Stalldel nummer ett med 3 boxar, spolspilta, 2 skötselspiltor, sadelkammare och foderkammare. Det är delen vi påbörjade 2014 och som sambon och min far jag jobbat på lite smått. I den stalldelen fanns det tidigare också 3 boxar samt kospiltor, men de var inte i sådant skick att jag skulle vilja ha hästar i det så därför görs de om. Kospiltorna är borta och där finns nu två skötselplatser och en spolspilta. Nytt golv är gjutet också.
 
Så det som ska göras i sommar är att mura igen hål, putsa och måla väggar, byta innertak då plankorna är ruttna, sätta upp nya boxväggar och boxdörrar, bygga nya portar till stalldelen, bygga sadelkammare och foderkammare, dra nya rör för vatten till spolspiltan och installera varmvattenberedare. Sist men inte minst, dra ny el och sätta in mer ventilation. Vi ska sätta in ett ventilationsrör i varje box.
 
Därutöver ska stallet målas om in- som utvändigt.
 
Ett annat projekt är att vårat avlopp måste åtgärdas och godkännas senast i höst. Vi har en trekammar-brunn med bädd som inte längre är godkänd och måste därför göra om avloppet. Det ska vi dock ta in offerter för och anlita någon firma till att göra. Man måste välja sina strider och avlopp är ingen av oss som kan, för att säkerställa att vi inte får något vite för att det är felaktigt utfört eller ökad kostnad för att göra om så är det bättre att låta någon erfaren göra det. Vi kan bygga på stallet istället ;) Mycket roligare!
 
Medan vi putsar på stallet så ska jag be min far fixa med det ytliga i sovrummet och tapetsering i lilla hallen. Han ska även få bygga de nya portare till stallet. Min fars starka sida är att han är noggrann, perfektionist, i motsats till sambon som helst bara "slänger ihop" saker. Så finish på saker gör antigen jag eller min far, medan sambon gör det stora grova. Sedan får vi inte glömma mor som håller ordning på hus, mat och trädgård medan vi pysslar med annat. Detta är tyvärr endast konstellationen när vi är igång med renoveringsprojekt, i vanliga fall får vi hålla efter hus och hem själva.
 
Jag förstår varför de flesta som satsar eller planerar på att satsa på hästgårdar lever i generationer på gården. Man behöver vara ett par stycken för att hålla i ordning allt.
 
Men det går ändå, med enträget arbete och extra hjälp vid behov :D
 
Nu sätter jag punkt för detta flyktiga och röriga inlägg.
 
Trevlig söndags kväll på er!
 
 
 
Allmänt | |
Upp