Fredag

Ännu en dag med fantastiskt väder! Hur underbart?! Jag bara njuter!


Sent igår kväll var vi iväg med Frost och red. Det var nog det sämsta ridpasset på väldigt länge. Han var så springig och jag jobbade med mängder av övergångar, halter, halvhalter, volter och skänkelvikningar för att få honom att bära och vila lite i steget istället för att bara "ramla" framåt. Det fungerade några steg och då blev han sådär fantastiskt fin men sedan var vi där igen i rusandet. 

I slutet av ridpasset lade jag in enkla galoppombyten på diagonalerna. De brukar vara ett sådant där Ess i ärmen på honom. Och visst gav det resultat även denna gången, han väntade, bar och rundade sig betydligt bättre och därmed kom det lite vila i sprången också. 

Att man inte har lärt sig att de ska komma redan i börjar av ridpassen...när jag lägger in dem tidigt så blir det så mycket bättre och jag brukar ju göra dem tidigt. 

Aja, jag får tänka att det blev bra och att han i alla fall sprang framåt med rejält med energi 🙈

Nya tag! Det kan ju inte alltid gå jättebra när man tränar.🤣

Ikväll ska vi på middag och innan dess ska jag longera både Frost och Rory tänkte jag. Rory måste verkligen komma igång nu. Jag får se till att ta mig tid med honom med. 

Den där lösdriftshagen tar en evighet att mocka. Det är också något som måste bli bättre framöver. Detta vinterhalvåret har vi inte mockat den alls, så ni kan tänka er vad skit det ligger. Tidigare år mockade vi så mycket vädret och marken tillät, vilket gjorde det så mycket enklare till våren. Nåväl, man lär sig av sina misstag. 

Till nästa vinter ska vinterhagarna bli mindre och dessutom rejält uppgrusade. Då kommer det bli så mycket enklare att mocka dagligen. Hästarna rör sig ändå inte i större delen av hagarna under vintern, så då kan den vara liten och så öppnar man upp mer åt dem när det lämpar sig.



DC på väg till hagen imorse. Då går man en längre sträcka så att hästarna får beta lite gräs. Uppstattst!

Allmänt | |
Upp