Mellan ridpassen

Det senaste har jag tjatat om cavaletti när jag longerar. I vår longervolt har jag fyra upphöjda cavalettibommar. De är upphöjda på varannan sida. 


När jag longerar Frost mellan ridpassen så brukar jag låta honom trava över cavalettin. Det gör jag för att det är nyttigt för både kropp och knopp. Han får tänka lite extra på när, hur och vilket ben han ska lyfta och samtidigt blir det bra träning för rygg, rumpa och magmuskler. 

Jag tycker att det är ett toppen komplement till ridpassen och en bra variation. 

För hästar som är högenergiska och med ett aktivit huvud är det bra att ha uppgifter till. Och att då bara longera kan resultera i ett par varv i 300km/h vilket inte är allt för nyttigt. 
Lite cavaletti kan då vara ett smidigt sätt att få dem att fokusera. 

Tänk dock på att du måste kunna kontrollera din häst energi så att de inte bara rusar över bommarna. Då kan det gå illa. Om du har en häst som är ovan med cavaletti eller longering så behöver hästen få en chans att lära känna bommarna och vad den behöver göra för att ta sig över. Så till en början kan det vara bra att skritta över dem, led hästen de första gångerna. Trava över för hand kan också vara bra innan du släpper ut den på linan, om du har svårt att ta kontroll på hästen direkt på lina. 

Glöm inte! Har du svårigheter med din häst så ta hjälp! Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det är försent om du eller hästen skadar er.

När det bara är lite avkopplande jogging på lina så gör vi det inte mer krångligt än att vi kopplar på longerlinan på grimman. 


Simpel as that!

Allmänt | |
Upp